tisdag 12 september 2017

En intensiv sommar är på väg att övergå till en något lugnar höst.

Jisses vad tiden går fort, vi är redan inne i september och eftersom vi inte har haft mycket till sommar och jag har inte varit mycket ledig så har jag knappt märkt av att löven redan börjat ändra färg. Denna sommaren har fungerat mycket bättre än vad det gjorde i fjor, troligtvis pga uppdelningen av områdena. Vi får väl se hur det kommer att se ut nästa sommar när man ska dit sista sommaren. Så vad har då hänt i hundvärlden? Jo vi har varit iväg på en del utställningar Borås,Club Show som Labradorklubben anordnade i Sunne, det var en helt underbar helg med goda vänner och vi hade nästan inget regn ; ) sen tog vi och åkte iväg WT-mästerskapet som LRK anordnade i Borås och sen bar det av till Akersund för att delta i SSRKs Club Show. Helt fantastiska resor även om inte resultatet var blandat. Har varit en sväng i Danmark dock ställde jag inte hund där utan följde med bara för att det är trevligt, och för att se lite andra hundar än vad man ser på utställningarna här hemma. Det senaste vi var iväg på var en kurs som LRK anordnade i Axnerum. Det var en kurs för nybörjare i apportering och det var en riktigt intressant helg. Planen var att Hera skulle följa med mig men eftersom jag misstänker att hon är påväg in i löp så valde jag att ta med Nova och det visade sig vara mycket intressant och nyttigt för oss båda. Instruktörerna var Marie Ahlkvist och Sofie Pihl och vi fick träna för båda två under helgen. De hade mycket intressanta träningstips och jag kan inte vara mer nöjd med Novas insatts. Hon har ju inte stadgan och hon har hämtat väldigt enkla markeringar, nu fick hon prova både linjetag, markeringar i svårare terräng och vi genomförde hennes första sök och sen avslutade vi helgen med att låta Nova apportera efter skott och inget av det ställde till bekymmer. Denna helgen har varit supertrevlig med trevligt sällskap och intressanta diskussioner. Nu blir det lite lugnt en period med hundträning och skola. Nästa planderade stora aktivitet kommer väl att bli Labradorklubbens jubeleumskonferans som är i oktober. Det ska bli kul med intressanta föreläsare och så får man ju träffa en massa labbemänniskor. Skolan har dragit igång och det är mycket som ska läsas och redan på måndag ska vi lämna in första delprovet. Ja det är väl så det är när man är inne på sista året. Imorgon blir det till att tillbringa dagen med att skriva sen planerar jag att träna lite hund under dagen för att träna på det vi lärt oss i helgen. Var iväg igår och tränade Hera och hon skötte sig helt utmärkt och även om hon fick prova sök hon med och det klarade hon siktigt bra. Det har nog inte så mycket med att göra med träning utan det är nog bara så att mina tjejer har de rätta anlagen som en retriever ska ha. Jag älskar mina töser och det är en fröjd att jobba med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar